EURO 6 standartas: ką jis numato, kaip laikytis ir patikrinti?

EURO 6 standartas: ką jis numato, kaip laikytis ir patikrinti?

Šis standartas ne tik prisidėjo prie oro kokybės gerinimo, bet ir paskatino automobilių gamintojus diegti pažangias taršos mažinimo technologijas. Toliau šiame straipsnyje aptarsime, kuo EURO 6 skiriasi nuo ankstesnių standartų, kokį poveikį jis turėjo automobilių rinkai ir kaip tai įtakoja vairuotojus bei aplinką.

EURO 6: išmetamųjų teršalų ribojimas ir palyginimas su ankstesniais standartais

Išmetamųjų teršalų ribojimas Europos Sąjungoje prasidėjo dar 1992 m., kai buvo įvestas EURO 1 standartas. Nuo to laiko reikalavimai griežtėjo:

  • EURO 1 (1992) – pirmasis reguliavimas, sumažinęs anglies monoksido ir angliavandenilių išmetimą.
  • EURO 2 (1997) – sugriežtinti azoto oksidų ir kietųjų dalelių ribojimai.
  • EURO 3 (2001) – pradėtas atskiras dyzelinių ir benzininių variklių reglamentavimas.
  • EURO 4 (2006) – sumažintas NOx ir CO kiekis benzininiams varikliams.
  • EURO 5 (2011) – įvesti kietųjų dalelių filtrai (DPF) dyzeliniams automobiliams.
  • EURO 6 (2015) – 55% sumažintas NOx išmetimas, nustatyti griežtesni reikalavimai visoms transporto priemonėms.

Palyginus su EURO 5, naujasis EURO 6 standartas skiria daugiau dėmesio dyzelinių variklių NOx emisijoms, kurios buvo viena didžiausių oro taršos problemų.

EURO 6 standarto pakopos

EURO 6 standartą sudaro kelios skirtingos pakopos (EURO 6a, 6b, 6c, 6d-TEMP ir 6d), kurios palaipsniui mažino teršalų kiekį ir griežtino testavimo metodikas:

  • EURO 6b standartas, įsigaliojęs 2015 m., sugriežtino dyzelinių variklių kietųjų dalelių emisijų reikalavimus, tačiau benzininiams varikliams didelių pokyčių neatnešė. Juo siekta sumažinti neatitikimus tarp gamintojų deklaruojamų ir realių emisijų duomenų.
  • EURO 6c, taikomas nuo 2018 m., pakeitė senąjį NEDC testavimo ciklą į tikslesnę WLTP sistemą, tačiau emisijų ribos iš esmės nesikeitė.
  • EURO 6d-TEMP, įsigaliojęs 2019 m., įvedė realių važiavimo sąlygų (RDE) testus, dėl kurių gamintojai privalėjo diegti pažangesnes emisijų mažinimo sistemas, tokias kaip SCR su „AdBlue“, EGR ir DPF filtrus. Tai padidino automobilių kainą, bet sumažino taršą.
  • EURO 6d, taikomas nuo 2021 m., nustatė griežtesnes CO₂ emisijų ribas (maks. 95 g/km) ir sumažino leidžiamą emisijų paklaidą realiomis važiavimo sąlygomis. Šis standartas vis dar galioja, tačiau jau ruošiamasi dar griežtesniam EURO 7.

Kurioms transporto priemonėms taikomas EURO 6 standartas?

EURO 6 taisyklės taikomos lengviesiems automobiliams (M kategorija) ir komercinėms transporto priemonėms (N1 ir N2 kategorijos) su benzininiais ir dyzeliniais varikliais.

Motociklams ir kitoms dviračių ir triračių transporto priemonėms taikomas 2020 m. įvestas EURO V standartas.

Krovininiams automobiliams ir autobusams taikomos kitokios taisyklės, nes skiriasi išmetamųjų teršalų kiekio matavimo būdas – tarša matuojama ne gramais kilometrui, o gramais kilovatvalandei.

Kaip laikytis Europos išmetamųjų teršalų standartų?

Kad transporto priemonė atitiktų EURO standartus, dar projektavimo etape būtina taikyti specialius sprendimus, ypač susijusius su azoto oksidų (NOx) ir kietųjų dalelių emisijos mažinimu. Tai ypač aktualu dyzeliniams varikliams, kuriems reikalingos pažangios technologijos, padedančios efektyviai sumažinti taršą.

Pagrindinės dyzelinių automobilių taršos mažinimo sistemos yra šios:

  • Katalizatorius – padeda sumažinti kenksmingų dujų emisiją.
  • DPF (kietųjų dalelių filtras) – sulaiko suodžius ir mažina taršą.
  • Išmetamųjų dujų recirkuliacijos (EGR) vožtuvas – mažina NOx emisiją, grąžindamas dalį išmetamųjų dujų atgal į degimo kamerą.
  • Sūkurinės sklendės – pagerina degalų degimo efektyvumą.
  • SCR (selektyvaus katalitinio redukavimo) sistema su „AdBlue“ skysčiu – padeda sumažinti NOx kiekį.
  • GPF (benzininis kietųjų dalelių filtras) – veikia panašiai kaip DPF, tačiau naudojamas benzininiuose ir hibridiniuose automobiliuose.

Tačiau vien pažangi konstrukcija neužtikrina, kad transporto priemonė išskirs mažiau teršalų. Svarbu užtikrinti optimalų degalų ir oro mišinio degimą, tam pasitelkiami specialūs purkštukai ir jutikliai. Be to, hibridinėse transporto priemonėse ir automobiliuose su START-STOP sistema degalų sąnaudos ir tarša gali būti dar labiau sumažintos, nes variklis neveikia tuščiąja eiga, kai automobilis stovi.

Kaip EURO 6 pakeitė automobilių gamybą?

EURO 6 standartas buvo svarbus žingsnis mažinant transporto priemonių taršą. Jis privertė gamintojus diegti inovatyvias technologijas, sumažino azoto oksidų ir kietųjų dalelių emisijas, tačiau tuo pačiu padidino automobilių kainą ir jų eksploatacijos kaštus. Automobilių gamintojai buvo priversti ieškoti naujų technologijų, mažinančių taršą. Šiuo metu EURO 6 standartui taikomi tokie ribojimai:

Benzininių automobilių išmetamų teršalų riba:

  • CO: 1 g/km
  • HC: 0,1 g/km
  • NOx: 0,06 g/km
  • VOC: 0,068 g/km
  • PM: 0,0045 g/km (transporto priemonėms su tiesioginio įpurškimo varikliais)
  • Kietosios dalelės: 6,0×10^11/km

Dyzelinių variklių išmetamųjų teršalų ribinė vertė:

  • CO: 0,5 g/km
  • NOx: 0,08 g/km
  • HC+NOx: 0,17 g/km
  • PM: 0,0045 g/km
  • Kietosios dalelės: 6,0×10^11

Kokią įtaką EURO 6 daro automobilių savininkams?

EURO 6 standarto įvedimas ne tik pakeitė naujų automobilių gamybą, bet ir turėjo įtakos jau eksploatuojamiems automobiliams.

  1. Seni dyzeliniai automobiliai susidurė su apribojimais. Daugelyje Europos miestų, tokių kaip Paryžius, Londonas, Berlynas yra zonos, kuriose leidžiama važiuoti tik EURO 6 atitinkančiomis transporto priemonėmis.
  2. Eksploatacijos kaštai. Automobiliai su SCR technologija reikalauja AdBlue papildymo, o transporto priemonių su DPF filtrais savininkai turi reguliariai atlikti filtrų valymą ar net keitimą.
  3. Aukštesnė draudimo kaina. Kadangi naujesni automobiliai su sudėtingesnėmis technologijomis yra brangesni, jų remontas ir KASKO draudimas taip pat gali kainuoti daugiau.

EURO 6 ir automobilio draudimas

Kadangi EURO 6 automobiliai yra modernesni ir naudoja sudėtingesnes taršos mažinimo sistemas, jų priežiūra dažnai yra brangesnė. Tai daro įtaką ir draudimo kainoms:

Be to, keliaujant į užsienį su savo automobiliu svarbu žinoti apie galimus apribojimus tam tikrose šalyse. Norint apsisaugoti nuo netikėtumų kelionėje, verta apsvarstyti ir kelionės draudimą. Jei nežinai, kokias tiksliai sąlygas taiko Tavo turimas draudimas, gali patikrinti savo turimą draudimą.

Kaip patikrinti, ar Tavo automobilis atitinka EURO 6?

Norint sužinoti, ar Tavo automobilis atitinka EURO 6 standartą, gali:

  • Pasitikrinti transporto priemonės registracijos dokumentuose (paprastai nurodyta emisijos klasė).
  • Patikrinti gamintojo specifikacijas.
  • Naudoti specialias internetines duomenų bazes.

Jeigu planuoji pirkti naudotą automobilį, svarbu pasitikrinti jo emisijos standartą, nes kai kuriuose miestuose EURO 5 ir senesni dyzeliniai automobiliai gali būti ribojami ar net uždrausti. Daugiau informacijos, prieš perkant naudotą automobilį gali sužinoti tikrindamas automobilio istoriją nemokamai.

EURO 6 transporto priemonių poveikis aplinkai

EURO standartais siekiama sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį, tokių kaip azoto oksidai, anglies oksidai, sieros dioksidai, kietosios dalelės ir kitos kenksmingos medžiagos.

Nors EURO 6 standartas ženkliai sumažino išmetamųjų teršalų kiekį, oro tarša vis dar išlieka problema, ypač dideliuose miestuose. Dėl to jau ruošiamasi EURO 7 standarto įvedimui, kuris bus dar griežtesnis. EURO 7 standartas turėjo įsigalioti 2025 m. viduryje, bet buvo nubalsuota už tai, kad pakeitimų įgyvendinimas būtų atidėtas. Jie įsigalios praėjus 30 mėnesių po to, kai juos priims ne tik ESP, bet ir valstybės narės, tad nuo 2026 m.