Vidutinio greičio matuokliai Lietuvoje

Vidutinio greičio matuokliai Lietuvoje

Vidutinio greičio matuokliai padeda užtikrinti, jog vairuotojai laikytųsi leistino greičio ir taip sumažėtų eismo įvykių tikimybė. Tai tiesiogiai veikia privalomojo automobilio draudimo ir KASKO draudimo įmokų dydį. Kuo mažiau avarijų ir eismo pažeidimų įvyksta, tuo mažesnė rizika draudimo kompanijoms.

Vidutinio greičio matuoklių tipai

Vidutinio greičio matuokliai būna kelių tipų, iš kurių pagrindiniai šie:

  • Fiksuotas greičio matuoklis – įrengtas pastoviose vietose, keliuose ir matuoja transporto priemonių greitį toje atkarpoje.
  • Mobilusis greičio matuoklis – gali būti laikinai įrengtas įvairiose vietose, kur yra būtinybė atlikti kontrolę.
  • Integruoti matuokliai su kitomis eismo valdymo sistemomis, pavyzdžiui, kartu su šviesoforais arba tuneliais.

Vidutinio greičio matuokliai Lietuvoje

Lietuvoje įrengiama vis daugiau vidutinio greičio matuoklių, siekiant užtikrinti eismo saugumą. Šiuo metu Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose yra įrengta apie 160 vidutinio greičio matavimo sistemų (VGMS). Šie matuokliai yra įrengti įvairiose vietose, ypač didesnio eismo intensyvumo keliuose, pavyzdžiui, automagistralėse ir regioniniuose keliuose.

Lyginant tarpsnį nuo 2016 iki 2020 m. su 2021 m., kai tam tikruose keliuose jau veikė vidutinio greičio matavimo sistemos, šiuose ruožuose nukentėjusiųjų skaičius sumažėjo maždaug 70 proc. vien per vienerius metus.

Tokie rezultatai tik patvirtina, kad vid. greičio matavimo sistemų plėtrą vykdyti Lietuvos automobilių kelių ruožuose yra tikslinga. Svarstoma galimybė toliau plėsti VGMS tinklą šalyje. Ši greičio kontrolės sistema padeda vairuotojus skatinti formuoti ir lavinti įpročius, rinktis saugų nuolatinį greitį.

Tarp populiariausių šalies vietų, kuriose įrengti šie matuokliai, yra Vilnius-Kaunas automagistralė, taip pat bendrai Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos apskrityse. Tokie greičio matuokliai dažniausiai įrengiami pavojingesniame kelio ruože, kur eismo įvykiai dažnesni.

Ką fiksuoja vidutinio greičio matuokliai?

Vidutinio greičio matuokliai fiksuoja automobilio registracijos numerį ir tikslų laiką, kada jis įvažiuoja į matavimo zoną bei kada iš jos išvažiuoja. Remiantis šiais duomenimis, skaičiuojamas transporto priemonės vidutinis greitis. Jeigu leistinas greitis yra viršijamas, vairuotojui yra automatiškai išrašomas protokolas ir skiriama nuobauda už tai.

Kai kurie sektoriniai radarai turi ir skirtingas funkcijas, todėl gali fiksuoti ne tik vidutinį transporto priemonių greitį bei jų valstybinius numerius, bet ir civilinės atsakomybės draudimo galiojimą. Pavyzdžiui, įdomu tai, kad greičio hibridinis matuoklis gali fiksuoti valstybinius numerius, matuoti vidutinį greitį, fiksuoti momentinį transporto priemonių greitį ir net neleistinus manevrus, pažeidimus.

Kur veikia vidutinio greičio matuokliai?

Vidutinio greičio matuokliai įprastai veikia intensyvaus eismo, pavojingose zonose, kur būtina užtikrinti griežtesnę eismo kontrolę, įvyksta daug eismo įvykių arba kur kelio sąlygos yra sudėtingesnės. Dažniausiai tai automagistralės, regioniniai keliai, taip pat miestų apylinkės, kur greičio viršijimas kelia didesnę riziką eismo saugumui.

DUK

Kaip veikia vidutinio greičio matuokliai?

Šie matuokliai veikia tokiu principu, kai transporto priemonės numeriai nuskaitomi dviejuose taškuose, esančiuose tam tikru atstumu vienas nuo kito. Šie taškai gali būti kelių kilometrų atstumu.

Išmatuojamas laikas, per kurį automobilis nuvažiuoja šį atstumą ir pagal tai apskaičiuojamas vidutinis greitis. Jei vairuotojas viršija nustatytą leidžiamą greitį, duomenys siunčiami eismo priežiūros tarnyboms ir skiriamos nuobaudos.

Ar vairuotojai perspėjami apie greičio matuoklius?

Taip, Lietuvoje vairuotojai privalo būti perspėti apie artėjančius greičio matuoklius specialiais kelio ženklais Nr. 636 „Automatinė eismo kontrolė“. Tai leidžia vairuotojams laiku sumažinti greitį ir išvengti pažeidimų. Ženklas taip pat informuoja apie visą šio ruožo atstumą metrais, pvz.: 4800 m.